Monday, November 24, 2008

Kota Tinggi & Kulai

Setelah umur ku menjangkau 26 tahun ni,
inilah pertama kali aku menjejakkan kaki ke Kota Tinggi.
Ini disebabkan oleh cerita dari arwah ayahku mengenai
sumpahan Sultan Mahmud ke atas 7 keturunan Laksamana Bentan
utk tidak menjejakkan kaki ke Kota Tinggi. Dipercayai jika sumpahan
ini diingkar..mereka akan terkena penyakit batuk darah.
Pada mulanya aku pun agak ragu2 utk ke sana, tp xpe..aku nk tgk..
adakah sumpahan itu sudah tamat pd generasiku.
Bapa saudara ku (ayahlong) ada ke sana, beliau telah terkena sumpahan itu.
disebabkan itu, arwah ayahku melarang kami ke sana.
Alhamdulillah, tiada apa2 terjadi kepada aku dan adik beradikku.
kami ke sana untuk melawat maksu dan ayahsu sblh ibuku.


uhh sangatlah jauh utk smpai ke Kota Tinggi dari tol Kulai..
Dr Tol Sungai Besi ke Kulai 291km..itu br dr tol ke tol..
perjalanan yg sgt membosankan..
aku cuma tertarik dgn kepulan2 awan yang cantik..
x dpt wehh tgk kt KL awan mcm tu..lain.
mcm sesat juga..sbb tiada panduan jln yg sempurna.
mujur ramai pakcik2 yang baik hati memberi panduan kpd kami.
perjalanan ke kota Tinggi..menyaksikan kami tembok2 konkrit..
aku xth ape fungsi nyer..nak kate tmpt komunis berlindung..
aku pun leh nmpk sape2 yg nk sorok2..xde maknenya nk menyorok kt situ..
Ntah..xde tulis ape2 kt situ. ade la bbrp ketul tembok.


Pd pagi sabtu jam 8pg kami bergerak ke pantai dr rumah ayahsu ku.
ke Tg. Leman..On the way ke pantai tu..byk pokok kelapa sawit sahaja.
aku terfikir smbil memandu..kalo aku kne campak kt sini..ape aku nk buat.
rumah2 mereka sangat jauh dari bandar..kalau tetibe anak nk mkn KFC atau mcD mcm mn?
waaahhhhhh..x sanggup..jauh beb kalo nk blk kg..
haruslah tidak ......
(sape yg boleh baca fikiranku akan faham ...... tu ape)

betapa luasnya kota tinggi..penuh ngn ladang kelapa sawit.


23 Nov 2008
tamat la zaman bujang kawan ku yg baik lagi kacak ni..
aku smpai ke Kulai rumah Firdaus jam 1430..aku ingt aku da lambat utk
menyaksikan persandingan pengantin..
mula2 aku berjumpa ayah, ibu dan adik lelaki Firdaus.
sekali tgk muka ayah firdaus da th..itu ayah dia.
aku menegur..ini ayah Firdaus?
ayah firdaus: yer..betul2 (sambil tersenyum lalu kenal kn ibu Firdaus dan adiknya)
hensem weh adik Daus...aku tgk Daus lebih mirip ayah dia..adiknya pula mirip ibu nya..
slps letak hadiah kt meja..ayah nya menjemput ku makan..
da mkn2 tggu Daus x juga tiba.
ermm balik laa ms tu da 1520.
sekejap lagi rombongan pengantin pun tiba..
Daus dgn kacak nya berjalan ke khemah pengantin..
utk kawan2 yg xdpt hadir ni la gmbr Firdaus dan Isterinya Aida..

Sorry Daus x sempat nk tggu kau.
x dpt nk bergambar ngn kau & wife kat pelamin..
Pape pun Tahniah la yer..Selamat Pengantin Baru.

12 comments:

KeMatZ said...

ye ke ko keturunan laksamana bentan... hemmmm.....

sukahati said...

pehhh...keturunan laksamana bentan rupanya kwb aku neh
cuba ko bygkan...cemana aku leh survive dlm ladang kelapa sawit selama 2 minggu dulu

HaZiFah said...

huiii x sangka nyer ko keturunan laksamana bentan tu?

Sebijik je gmbo Daus? jdk la tu..kemain senyum g Daus tu.Awat x amik gmbo adik dia skali :P Hehehe

Ila iqbal said...

wahh..ko nih keturunan dasat gak kan ...hurmmm...weh nasib ko g..klu tak tak dpt nengok gambo daus....

nhanania said...

1) keturunan Laksamana Bentan..
yaaa keturunan yg sangup mati utk menentang Raja Zalim Raja Disanggah.
pape pun sumpahan tu da berakhir..

2) muka adik daus tu aku simpan je dlm lensa mata aku..x sempat nk masuk lensa camera.

3) Daus mmg menyengih jer sepnjg die berjln tu..ms tgh sanding pun sempat lg msg aku tny aku kt mn, da mkn ke blum.

4) kalo utk tenangkn fikiran yg berserabut ni bleh la lepak kt kota tu..mata pun elok tgk bende hijau jer.

Ila iqbal said...

cik nani..aku amik gambo daus eh letak kat blog aku..sbb ade gambo chris sekali kekeke...team accp yang kawen..kekeke

KeMatZ said...

hehehehe..... taksangka ye.... tapi apa apa pun nany.. ko kena tag ngan aku... sila jawab.....

nhanania said...

warghhhhtuiyyyy tag lagi..
nnt dpt workspace yg br..aku jwb ek tag ko.

Zaidi Al-Kashafi said...

Cik Nani, Kulai itu tempat kelahiran saya. Di Kota Tinggi pula ramai saudara mara saya tinggal di sana, seperti Sedili, Felda Papan Timur, Aping Barat.

Johor memang banyak ladang kelapa sawit. Tahu tak, Ladang kelapa sawit yang pertama di Malaysia adalah di Layang-Layang, Sedenak & Kulai.

nhanania said...

ooo? saya memang tak tahu...

en_me said...

ko tak singgah makam laksamana bentan kat bandar kota tinggi itu ker..

nhanania said...

mmg niat nk singgah makam laksamana bentan tu..tp x jmp lak..lg pun nk cari tmpt kt kota tggi punya la payah.

Post a Comment

 
Copyright © 2010 :.: nhanania :.: