Thursday, February 4, 2010

Aktviti pertama tahun 2010 - Air Terjun Berkelah

4 Feb 2010 1600

Air Terjun Berkelah
Maran, Pahang
29 - 31 January 2010

Keputusan untuk lepak dgn bekas pelajar2 SAMER dibuat sebulan lebih awal. aku memang da lama lost contact ngn mereka ni.. konon member aku Ani yg ajak join, aku rasa segan gak kalo Ani xde, die yg beriya tapi die x join plak..aaa tibai..
Diketuai oleh Hazahari aka Aja, Razmie aka Sowok,
ketua masakan merangkap penyediaan ration Faqar aka Bonggol.

Selain bersama Sukahati sebagai peneman setiap aktiviti,
trip kali ini disertai oleh Amir aka Itok, Abi aka Bengek dan Saiful aka Epul.
Kata putus telah dibuat aku dan sukahati akan car pool dengan Amir.
sehari sebelum tu ade perkara yg berlaku pada sukahati
menyebabkan aku hilang mood utk ke Berkelah..
Alhamdulillah semuanya berjalan lancar dan Sukahati dapat join trip kali ni..
Irau lepas die x dpt ikut..aku rasa kebosanan bila die takda. huhuhu.

kami lepak kat Burger King Petronas Station kt MRR2 sementara tunggu yang lain-lain.
Jam 0115pagi kami gerak dan berhenti berehat di Hentian Genting Sempah.
Kemudian berhenti rehat lagi di Hentian Temerloh.
Aku ambil kesempatan untuk tidur seketika..tak sampai hati nak tido masa Amir drive..kemudian perjalanan diteruskan lagi hingga ke susur keluar Maran.

Pendaftaran nama dibuat di Balai Polis Maran.
selepas urusan pendaftaran selesai kami teruskan lagi perjalanan
dan keluar ikut Sri Jaya untuk ke ke Hutan Lipur Berkelah.
Jam 5 lebih kami tiba di Masjid Kampung Gelugor.
seperti biasa ini adalah hentian utk para pencinta
Air Terjun Berkelah dan Jerangkang meletakkan kereta.

selesai solat subuh dan segala urusan pembahagian ration selesai, lori pun sampai.
lori sampai tepat jam 7pagi.
Perjalanan ke Air Terjun Berkelah mengambil masa 20minit. ini kali kedua aku naik lori.
kali pertama sewaktu pergi Batu Putih sewaktu zaman Uni..
masa tu excited naik lori siap xmo duduk nak main-main ngn pokok2..
tetibe muka kene libas ngn ranting pokok....
huh perit mcm kene rotan..
kali kedua naik lori ni aku ambil keputusan untuk duduk dan tutup muka..hehhe

lebih kurang Jam 730 pagi kami memulakan penjalanan.
pada awalnya track kelihatan sangat santai..
ade laluan bersimen untuk beberapa ratus meter.
kemudian pendakian bermula masuk ke kawasan hutan, jalan bersimen pun sudah tiada.
tak lama lepas tu track batu-batu besar pula.

kami ambil masa 3 jam utk ke camp site..tu pun sebab byk berhenti rehat dan ambil2 gambar. Jam 10.15pagi kami semua tiba dengan selamat di Kolam no. 6.
sesi tolong menolong untuk pasang Khemah, Flying Sheet, Ground Sheet bermula.
selesai segala urusan, nak masak pun awal lagi, kami bercadang untuk mandi.
habis mandi,masing2 pewai dan tidur dengan nyenyaknya..
suasana yg bising tadi bertukar jadi sunyi sepi.
aku bangun jam 3 untuk solat Zuhur Asar dan kemudian sambung tido blk.

sbb semua org tido, nak mandi pun panas terik. rasa pening kepala plak tido lama-lama..perut pun rasa lapar, aku bangun goreng jemput-jemput bersama Sukahati
da alas perut sket2 kami pergi bermandi manda.
memang dalam airnya..mujur laaa aku dan Sukahati bawa life jacket..gigih cari lifejacket. memang laa si Faqar ckp abg2 gedang akan tolong gadis2
tp smpai bila la plak nak kene dukung jer..

malam tu makan spagetti, BBQ ayam daging cucuk kat ranting kayu,
Black paper sauce, ade air kelapa sekali..
xtahu laa ape motif si Faqar ni bawak kelapa tua..da siap buang kulit lagi tu..
tapi layankan aje.sakit pinggang mula terasa sebab duduk mencangkung bakar ayam daging..selesai je makan tanpa lengah2 lagi aku dan sukahati masuk khemah baring dlm khemah. konon nak baring-baring jer..tapi tertido plak..solat maghrib isyak x lagi..
jam 11 aku ajak sukahati bangun untuk solat dan urus diri..selesai solat tidur semula smpai laa ke pagi. malam di campsite x berapa sejuk sangat. panas pun ada.


selesai solat subuh aku dan sukahati jalan2 tinjau
tapak khemah di atas untuk bergambar.
amir pun turut serta. selesai bergmbar buat breakfast plak spagetti goreng..
da makan alas perut terus gegas mandi kt kolam atas..

woww memang cantik laa pemandangan kat atas..
kolam pun lebih luas..rasa dengki tgk org yg pandai berenang.
da puas mandi bersihkan diri kami berehat dalam khemah.

jam 1 ptg da nak gerak balik..selesai kemas semua brg2, tolong apa yg patut,
Faqar goreng Sosej, scramble egg dan buat baked bean sauce..mmm yummy..
masa lepak2 tu sempat laa bual2 ngn rakan2 baru..
mereka baru sampai dan akan bermalam di campsite tmpt kami bermalam..
dapat nama ofis mereka jer..rasa nyesal x mintak ID fb mereka..
tapi akhirnya dapat juga Id fb salah seorg dari mereka..
berkat kecerdikan dan kesungguhan sukahati..

jam 2 petang kami memulakan perjalanan turun pula.
aku, sukahati dan Tracker tiba lebih awal dari yang lain2 setengah jam lebih awal.
waktu turun makan masa sejam 15minit sahaja.
jam 4 ptg lori sampai untuk hantar kami di Masjid Kampung Gelugor.
aku rasa sangat seronok join trip ni..aku mmg da lama nak g Bekelah dari zaman Uni lagi..akhirnya tercapai juga..
CNY ni nantikan trip ke Taman Negara Endau Rompin bersama Kichuk


~~ You don't get to choose how you're going to die. Or when. But you can decide how you're going to live now.
-- Joan Baez ~~

3 comments:

sukahati said...

ko ader amek ek gbr masjid tuh? boleh la curik :D

nhanania said...

ko tgk tu date bila..tu masa g jerangkang tu aku amik..:P

Unknown said...

suke tengok gamba nany tersengeh last tuh..hehe

Post a Comment

 
Copyright © 2010 :.: nhanania :.: