Friday, January 25, 2008

enjoy tis song



Sean Kingston Take You There Lyrics

YO!!!!
WAT A GWAAN!!!
WAT A GWAAN!!!
HAHA!!!
HO!!!!
SEAN KINGSTON!!!
J.R.!
MONEY!!!

[Chorus]
We can go to the tropics
Sip piƱa coladas
Shorty I could take you there
Or we can go to the slums
Where killas get hung
Shorty I could take you there
You know I could take ya (I could take ya...)
I could take ya (I could take ya...)
Shorty I could take you there
You know I could take ya (I could take ya...)
I could take ya (I could take ya...)
Shorty I could take you there

Baby girl I know it's rough but come wit me
We can take a trip to the hood
It's no problem girl it's my city
I could take you there(take you there)
Little kid wit guns only 15
Roamin' the streets up to no good
When gun shots just watch us, run quickly
I could show you where

As long as you're wit me
Baby you'll be alright
I'm known in the ghetto
Girl just stay by my side(my side)
Or we can leave the slums go to paradise
Babe it's up to you,
It's whatever you likeee

Chorus

Shorty come wit me it's no worry
I know the bad men them where I stay
Police fly pursuit in a hurry
This is no gun play
Don't be scared I know the West Indies
It's Jamaica, that's where I'm from
Might see something you're not used to
Welcome to the slums

As long as you're wit me
Baby you'll be alright
I'm known in the ghetto
Girl just stay by my side
Or we can leave the slums go to paradise
Babe it's up to you,
It's whatever you likeeee

Chorus

Or we (or we)
Can go (can go)
To a place (to a place)
I know you gon' like (oh oh oh)
The beach (the beach)
The breeze (the breeze)
West Indies, I call it paradise

Chorus

Thursday, January 24, 2008

Bomoh - kepercayaan masyarakat skrg

Bomoh

Juga dikenali dengan panggilan dukun, pengubat alternatif, pengubat tradisional, tabib dan pawang. Ia dapat didefinisikan sebagai orang yang mengubati orang sakit dengan cara kampung dan jampi-jampi yang menyalahi dari sisi Islam. Kebiasaannya mereka ini menggunakan khidmat khadam atau pembantu dari kalangan iblis dan jin.
Berbeza dengan bomoh, terdapat juga orang yang mengubat dengan perubatan tradisional yang menggunakan tumbuhan dan herba untuk mengubati pesakit dan ini adalah tidak salah dari sisi islam. Pengubat tradisional ini tidak menggunakan jampi yang salah di sisi Islam dan hanya menggunakan jampi yang dibenarkan oleh Islam. Namun kebanyakan bomoh di Malaysia adalah dari kategori yang sesat dan ada juga yang mencampuradukkan yang benar dengan yang batil menjadikannya salah di sisi Islam.

Untuk mengenal pasti bomoh yang menyalahi agama Islam dan perlu dijauhi, berikut diperturunkan serba sedikit panduan untuk mengenal pasti mereka dari golongan ini:

1 Tiada kaunseling atau dakwah Islam.
2 Gemar mengatakan perbuatan orang bagi setiap punca penyakit yang dialami.
3 Memberikan objek sama ada tangkal, azimat atau air jampi untuk dibawa pulang.
4 Ada menyuruh bawa objek seperti limau nipis, sirih atau kapor setiap kali datang berurusan.
5 Ada upacara memotong limau di permulaan sesi mengubat.
6 Suka pakai baju kuning (oren), hitam atau merah.
7 Minta pengeras.
8 Ada pemutus ubat setelah selesai perubatan.
9 Minta duit dan kadang-kadang amaun yang diminta tidak masuk akal sama sekali sehingga mencecah beribu ringgit.
10 Ada yang mengamalkan puasa pati geni (memutih) di peringkat awal untuk menjadi bomoh.
11 Guna air dalam mangkuk untuk menelek.
12 Melakukan perkara luar biasa seperti boleh membelah dada dan perut untuk mengeluarkan dan mencuci organ dalaman malahan boleh dirakam sewaktu pembedahan tersebut.
13 Mengaku mempunyai keajaiban seperti kasyaf
14 Pengamal Feng Shui adalah bomoh.
15 Sami Budda, hindu dan sebahagian paderi adalah bomoh.
16 Kebanyakan pengamal ilmu sesat ini sembahyang, puasa, pergi masjid, ada title haji / hajah, menggunakan bismillah dan insya Allah dalam pertuturan mereka dan perlakuan mereka lebih mirip kepada seolah-olah orang yang mendalami agama Islam. Ini semua adalah sebenarnya aset yang maha penting bagi iblis dan orang ini untuk terus sesat dan menyesatkan orang ramai.
17 Setengah mereka ada title ustaz, ustazah malahan ada yang bergelar Dato’.
18 Ada proses menurun sewaktu mengubat.
19 Ada menyeru pelbagai nama seperti wali yang dah meninggal seperti wali songo dan syeikh Abdul Kadir Jailani, malaikat dan nama-nama lain yang pelik.
20 Menggunakan objek pelik seperti keris, pedang, lilin dan sebagainya dalam proses mengubat.
21 Kalau orang perempuan, selalunya tak pakai tudung atau tudung ringkas, bermake up dan banyak barang kemas.
22 Ada hubung kait dengan sixth sense atau kuasa minda, aura, cahaya dan tenaga dalaman.
23 Ada meditasi.
24 Ada bertapa untuk mendapatkan ilmu tersebut.
25 Mengaku mengetahui perkara ghaib seperti tahu siapa mencuri dan siapa yang mendengki.
26 Mengaku boleh nampak jin.
27 Banyak mengamal bidaah dan sangat kurang mengamalkan sunnah.
28 Tergantung banyak ayat-ayat Al Quran di dinding rumah mereka.
29 Gemar menjanjikan kesembuhan yang segera.
30 Gemar riak dengan menceritakan kes-kes lalu yang telah berjaya diselesaikan termasuk menceritakan ramai orang besar kenamaan (VIP) telah berubat dengannya.
31 Mengamalkan mandi laut waktu malam bagi membuang syaitan.
32 Menggunakan khadam seperti jin dan “malaikat”.
33 Melakukan semah seperti semah rumah dan gelanggang.
34 Mengamalkan mandi bunga. Mandi bunga adalah amalan dari ajaran agama hindu.
35 Memberikan pendinding bagi rumah, diri dan sebagainya.

Berbanding pengamal perbomohan yang melanggar ajaran agama Islam, pengamal perubatan Islam dan tradisional yang dibenarkan dalam Islam mempunyai ciri-ciri seperti berikut:
1. Menjalankan kaunseling dan dakwah islamiah kepada pesakit.
2. Gemar mengatakan bahawa setiap bala musibah bukanlah disebabkan oleh orang yang menyihir dan dengki tetapi adalah di atas kehendak dan kekuasaan Allah jua.
3. Tidak memberikan sebarang tangkal azimat untuk dibawa balik namun untuk kes-kes tertentu (bukan semua kes) ada diberikan air yang dijampi secara Islam.
4. Tidak ada pengeras dan pemutus ubat.
5. Tidak menentukan sebarang bayaran tetapi sedia menerima sebarang amaun sebagai hadiah. (dibenarkan dalam Islam mengikut hadis sahih – cerita nak sembelih kambing pemberian orang sakit yang dah sembuh)
6. Ada memberikan ubat yang disediakan dari tumbuhan, herba atau dari campuran bahan-bahan tertentu dan diiktikadkan sebagai jual beli ubat.
7. Mengaku tidak ada kuasa ghaib
8. Tidak melakukan sebarang perkara yang pelik dan luar biasa.
9. Tidak mengenakan uniform khas dan warna-warna tertentu sewaktu mengubat pesakit.
10. Mengamalkan Islam dengan lebih cantik
11. Lebih cenderung mengamalkan sunah dan meninggalkan bidaah.
12. Tiada ayat Al Quran tergantung di dinding rumah.
13. Tidak materialistik dan dapat dilihat pada kenderaan dan rumah.
14. Tidak menggunakan bantuan sebarang khadam termasuk jin dalam perubatannya. Semata-mata bertawakal kepada Allah.
15. Tidak menjanjikan kesembuhan yang segera.

Monday, January 21, 2008

tuk bdk2 CS11

aku suka tgk video ni..
video

ni ms lps buka kt kl sentral
video

Friday, January 18, 2008

cium sket jer lohhh

uikk byk lak cite hari ni..
td ms nk kuar dr setiawangsa.. nk ke jln jelatek..jln tu turun bukit...
ade kete hyundai matrix ni masuk dpn aku.. dok melamun2 smbil dgr lagu..

bobbb kete ku tercium hyundai tu.. aku terkejut..eh terlanggar ker? ermm mmg kete aku da terkiss kete die.. aku reverse sket nk tgk ape jd kt kete die..
then driver tu bg signal ke kiri tnda die nk stop.. aku pun ikut jer laa..
ms tu hujan renyai2 aku mls nk kuar dr kete..aku dok je dlm kete smbil tgk kete die..
xde pe pun...die belek2 kete die rs2 sket mmg xde pe pun.. die tgk aku,
aku angkat tgn jer la tanda mintak maaf yerrr..

huhhh selamat... tp lps tu aku rs gerun nk dekat ngn kete org...
sblm ni ade sorg member aku sibuk warn aku jgn dekat2 ngn kete org.. mula tu aku respon lorr relax laa jauh lg.. tp sbb da kene mcm td.. rs gerun gak.. die lu penah langgar kete org gak.. tu sbb bile kete dpn jarak 50 meter brek.. die pun ikut brek..
agaknyer die alami perasaan yg sm mcm aku td kot.. hahahah
da terkene br nk beringt..

ni namanyer cari pasal! tahu??

pulang dari puncak gng. kaki ku bengkak mcm org nk bersalin..
mula tu nmpk ok sbb nmpk kaki aku gemuk sket.
kaler kuku pun nmpk segar jer..kaler pink
kuku yg pink telah bertukar kaler kebiru-biruan..
wahhh sakit nyer.. aku mcm lupa dulu pun aku penah kne mcm ni
siap tercabut kuku. mak da bebel..x serik2 kne mcm ni..
dulu da kne mcm ni..nk gak pnjt gng.. :))

mak aku kate mcm org bodoh..da naik tggi2 pastu turun.
hahaha aku wat derk jer.. tp sian gak laa ngn mak aku..
mcm2 ubat die suro taruk.. kne gigit pacat lain cite betis aku ni..
pacat2 yg tahap komando.. sampai leher die panjat..
sape yg penah kne gigit pacat tau la betapa gatal nyer kesan gigitan die..
huuu.. ni da taruk kapur sirih krg sket gatal kaki aku..

dulu ms dok hostel.. blk dr gng.. aku urus baju2 aku sendiri..
da la letih tp ku gagah kn diri gak basuh baju.. baju tu leh la masuk mesin..
nk sental kasut n bag tu x larat..
tp da dok umah ni.. kne2 keje lak.. aku x suro pun mak aku basuh kn baju aku..
tp mak aku da siap lipat lg.. bag pun mak basuh kn.. ish ish sian mak.
aku ckp tima kasih je ler kt mak.. hihih
semoga Allah membalas jasa mak ku.. Aminnn.

dlm ms semggu ni aku x larat nk naik lrt n bas.. lenguh kaki kalo kene diri dr setiawangsa ke kelana jaya tu.. lagi2 kalo ade pompuan sengal yg suka main reverse jer pastu pijak kaki org..
dgn hi-heel nyer.. wooo sakit jari2 ku.. terpaksa laa aku drive mengharungi jln yg jammed..
huuu x larat seh drive g blk kje semggu ni.. letih ngn jammed.. kne ngn yg terhegeh2 mula la mulut aku laju jer..

tp setelah 5 hari berlalu, kelenguhan lutut ku sudah beransur baik..
plg2 sakit2 kaki ni semggu je.. dulu ms belaja 3 hari je aku sakit..
sbb ms kt uia dulu ari2 2-3 kali naik turun wishing stairs tu.. so x la effect sgt..

tp aku tetap suka pnjt gng.. aku suka ngn kehijauan hutan.. lumut2 yg cantik..byk pokok yg aku x penah jmp.. agaknyer la kan.. power mata ku berkrgn sbb dulu selalu masuk hutan kot.. ni cite psl agak nyer laa kan.. hihihi :D

Tuesday, January 15, 2008

Pendakian pertama setelah bergelar career woman

2 Muharram 1429 Hijriah, bersamaan 11 Januari 2008 masihi
kul 0045 mlm aku smpai kt tol Tg Malim.. sbb smpai awal sgt aku ngn kwn aku tido kt surau tol..kul 6 pg bgn solat subuh.. siap2 pakai bj tracking.. g kumpul kt restoran mamak.
team member yg len da kumpul kt situ having bfast. da mkn roti planta kt situ.. beli pek lunch sekali..
trus gerak ke kaw kg dekat ngn Gng Liang Timur Peast dgn ketinggian 6,343 kaki..
divide ration kt situ.. da siap2 br gerak naik..
mcm bese bdk2 pompuan x yah bwk ration.. bwk baju sendiri da cukup berat.

berehat sebentar di sini..
lunch jap.. buang kan pacat2 yg
melekat kt kaki lu..
solat jamak zuhur n asar..
pastu gerak semula kul 3.30
ke H2O. tu gmbr ms nk gerak naik la tu.






heheh ms ade mood leh la nk amik
gmbr... mencanak giler gng ni..
br brp minit jln da semput..
lama x exercise..




















kt puncak Liang Timur..
kt sini sempit sket.. xleh nk tido pun.
so tido kt liang barat.

















ni amik ms nk g puncak Liang Timur.
cantik kn lumut2 kt puncak gng..
sejuk dan segar mata memandang.. Subhanallah..

video


video ni taken in the early morning..
kul 8 pg sblm kami bertolak turun dr puncak gunung.
cantik kn.. suasana di puncak gunung.. sejuk giler..
aku berada di ketinggian 6,343 kaki di ats paras laut.(heheh thx bro. carshaf)

video

sblm turun sempat la bergmbr
kenangan
di puncak gunung dulu.
Puncak ni nm die Puncak Gunung Liang Barat.
 
Copyright © 2010 :.: nhanania :.: